Kontaktinformasjon

Jæren Tractorpulling
Breimyrå 2
4340 Bryne

Kontakt oss her

Oversettelser

Kalender 2019

Historisk

Jæren Tractor Pulling 25 år

 » Av Kristian Vinningland

 

FØR

Når en nå skal fortelle om hvorledes Tracktor pulling ble startet og utviklet på Jæren så må en gå tilbake mer enn 25 år. For det ble arrangert en konkurranse av et landbruks forhandler i 1984. Det ble kjørt etter utslagnings metoden etter å ha kapp kjørt opp en bakke to og to med en tilhenger på, der vinneren gikk videre.
Dette hadde lite og ingenting med å gjøre for starten av det som ble til Jæren Tractor Pulling. I 1987 henvendte Jærdagskomiteen seg blant andre Time Bygde Ungdomslag for å komme med nye ideer for å ha noe nytt å vise  publikum og lokke utstillere til Bryne.

Her hadde flere vert på utveksling i USA og sett hvordan det kunne gjøres, og det ble arrangert en lignende konkurranse som for 3 år siden, opp gata forbi Bryne Mek

Det ble en dag med svært mye folk og lite sikkerhet. Mange som deltok her skulle også bli med i mange år fremover som for eksempel Odd Terje Friestad som spant 1 meter lange svarte spor i asfalten. Dette ble en kjempe suksess med førsteside stoff i avisene og gode omtaler i fra alle kanter.

 

BEGYNNELSEN

Med søkklastet med sjøltillit og pågangsmot ble det satt i gang bygging av belastningsvogn etter det en kunne finne av billige deler og skrapjern. Dette ble satt sammen etter beste evne for å få en lignende funksjon slik det ble husket fra tribunen av dei som hadde opplevd dette i USA. Det som en på forhånd trodde skulle være gjort på et par måneder ble et rotte res gjennom et halvt år der all ledig tid gikk med til å få denne vogna klar. Den første spesialbygde pulleren «ØGLY» sto også klar, bygget noen sene nattetimer ukene før. av dei som senere utgjør team Museums Power. Bane ble laget på en ledig tomt eid av Hetlandhus på Håland Øst industri område. Jon Herwig Carlsen som handterte motorsport på NRK då ledet arrangementet igjennom plaskregn til nok en formidabel suksess. Rundt 2 tusen møtte opp.

Alle regninger ble betalt og det var endå til mer igjen til videre satsing. Og satsing ble det, arenaen ble mer og mer oppdatert, Flere folk ble med og deltakerne begynte å bygge egne traktorer, trimmingen ble hardere og hardere. Og det sto ikke på kreativiteten. Det var ikke noe som skulle være uprøvet. Et eksempel var en gjeng som kjørte Fiat traktorer der en hadde eget justerings hjul fra førerplass frem dieselpumpa. Bittesmå framhjul, Felger uten dekk fremme, fjerning av førerkabin og andre unødvendige ting som batteri og startmotor.

Vektslanking ble et hett tema, men då i mest grad på kjøretøyet. Den sjøl byggede klassen modifisert, var litt tregere å få i gang då dette i utgangspunktet krevde litt mer.

 

KONTAKT OVER GRENSENE

I løpet av dei første åra levde traktorpullingen på Jæren sitt eget liv med liten tilknytning til likesinnede. Men litt etter litt ble det knyttet kontakter i andre europeiske land, der starten for denne sporten hadde sin spede start i Nederland 1978. Og lederen av europeisk traktorpulling og en sikkerhets leder fra USA kom på besøk vinteren 1991. Dei var høflige og og ga mange råd, men var i hovedsak opptatt av endringer

på belastningsvogna måtte foretas. Det skulle etter flere år komme frem da vi var blitt mye bedre kjent, at denne første vogna på Jæren ble brukt som et av skrekk eksemplene på hvor dårlig sikkerhet en hadde noen plasser.

 

FOX IGJENNOM GJERDE

På begynnelsen av 1990 tallet hadde utviklingen blant deltagerne begynt å gå raskt og en måtte stramme inn på

sikkerheten ganske kraftig og en opprettet nye trimmede klasser for dei som ville gå videre. Det ble bestemt å invitere opp en dansk puller bare for å få noe nytt. Det ble første gang at «Fox» med 5 motorer kom til Bryne. Som nemt var ikke belastningsvogna helt topp, så det ble avtalt å ikke bruke dei to største motorene. Men dette ble ikke fulgt og det endte med at både Fox og belstningsvogn braste igjennom gjerdet i enden av banen.

Etter denne opplevelsen ble det innsett at ny vogn måtte til. Og etter flere vintrer og mange tusen timer var ny vogn klar i 1995. Den har vert bygget om og oppdatert mange ganger og holder høyeste sikkerhetsnivå.

 

90 TALLET

Midt på 1990 tallet er det rivende utvikling i deltaker nivået både i blod trimmede traktorer og modifiserte, og Jærske pullere begynner å delta i utlandet med ikke alt for gode resultater der.

Men vi kunne feire allikevel da Karl Sofus engen fra Trøgstad det året blei både Cup og EM mester i sin minipuller på 900 kilo.

Oppgangen i dette ti året toppet seg i 1997 da det første Nordiske mesterskapet ble kjørt på Håland. Et kjempe arrangement med over 4000 betalende og mange deltagere, sponsor intekter begynte å bety mer. Visning i nær sagt alle nasjonale kanaler Traktorpulling på Eurosport ble veldig populært og ble bare slått av formel 1 . Men det ble en brå slutt da det ble forsøkt å tas betaling fra kanalen.

Ettersom arbeidet med å etterkomme kravene til sikkerhet ble større og heltene begynte å bli mette av seiere forsvant folk som Kalberg, Friestad og Dalhen. Paul Håland holt på et år til før han også sluttet å være deltaker. Og med dette

kan det trykt sei at et kapittel i traktorpulling på Jæren var over. Disse hadde vært med å bygget opp sporten og var det store samtale temaet, mens nå gikk utviklingen i fra vanlige jordbrukstraktorer over til å gjelde stort sett bare spesialtrimmede da fortrinnsvis eldre traktorer. Men om noen slutter så fortsatte Oddgeir Engelsvoll og andre begynte.

Odd Erling Klingsheim hadde då allerede skaffet seg sin første traktor noen år før.

Utviklingen på dei sjølbygde modifisert traktorene tok seg godt opp midt i dette tiåret og då flere som tok steget fra

lastebilmotorer til store V12 motorer, som Stone Cold, Cobra, Batman,, Museums Power med fleire. I mai 1997 var det 7 slike motorer på startstreken. Dei første årene var det mange som ikkje kom til mål, noen startet ikke engang. Men etter hvert ble det litt mer stabilt, men man måtte regne med mange havarier under konkurransene.

 

NORGES TRAKTOR PULLING FORBUND

Norges Traktor Pulling Forbund blei stiftet 1991 og etter hvert ble det startet flere klubber rundt om i landet, som

Brumunddal, Trøgstad, og på Randaberg. Og i mange år var det stor aktivitet med mange runder i norgescupen som ble etablert etter hvert. Alle hadde sin form for satsing og oppnådde i flere år å få svarte tall. Men av forskjellige grunner tørket disse stedene inn etter 6-8 års drift fordi utgiftene ble større enn inntektene hos arrangør. I en periode først på 2000 tallet var det også aktivitet i Trøndelag.

Etter 1997 som ble et fantastisk år hos nesten alle arrangører med totalt 12 000 tilskuere, Begynte flere år med mye

problem med regn rundt om hos de fleste arrangører, som resulterte i mindre publikum, mindre økonomi til å satse og det ble en dårlig sirkel noen år frem til tusen års skiftet.

 

GODE RESULTATER UTE

Men sportslig begynte det å gå veldig bra. Karl Sofus Engen tok en ny EM tittel, og i 2000 ble Glenn Bjorheim fra Varhaug mester i samme klasse 900 kg modifisert. Året etter i Nederland gjentok Glenn bragden og til og med Museums Power tok 3. plass i klassen over. I påfølgende år tok Tonja Harding steget opp blant dei aller beste med god plasseringer over mange år i europa toppen.

 

NY ARENA

Etter 10 år på Håland øst fikk vi sterke signaler fra kommunen som nå hadde overtatt som eier av området banen låg

på, at dei såg for seg å selge ut til industri og at vi måtte sjå oss rundt etter en ny plass å være. Men vi kjørte helt frem til 2004 før gravemaskinene banket på porten. Det hadde blitt arbeidd med ny plass i flere år uten å lykkes, Etter å ha så vidt begynt å planere ut en plass påfølgende vinter uten å komme i mål, fikk vi endelig klarsignal sommeren 2006 til å begynne på arenaen som vi har i dag i. Det ble to år der Randaberg var eneste sjanse for å kunne sjå traktor pulling.

Ettersom majoriteten av publikum og utstyr kom fra rundt Bryne, var aktiviteten dalende, spesielt hos Jæren Traktor

Pulling. Så det begynte å haste. Etter å ha spart i mange år ble all tilgjengelig kapital og en fantastisk driv av ekte jærsk dugnadsånd fra alle gamle og nye medlemmer ble hoved delen av anlegget klart høsten dette året. Store endringer og oppdateringer ble gjort også dei neste to årene. Etter det ble fokuset lagt mer på optimalisering av utstyr på arenaen.

 

EM

I 2001 satte Trøgstad seg opp på listen om å få tildelt EM, og fikk det til 2008. I 2004 ble det klart at organisasjonen i Trøgstad ikke på langt hadde klart å vokse på seg nok til å kunne gjennomføre dette. Klubben der slet med å overleve. Jæren kunne heller ikke da ta på seg å overta i mangel på arena. August 2006 var siste frist og om ikke vi tok opp hansken ble EM kjørt i et annet land. Nå var det arena på Jæren og det ble holdt medlemsmøte der dei som ante mengden arbeid stemte i mot mens dei andre stemte for, Forutsetningen var at det ble tegnet sponsoravtaler for 400 tusen i løpet av disse 14 dagene før det Europeiske møtet sør i Frankrike. 300 ble klart og det ble satset på at resten gikk greit og det gjorde det til gangs. Til slutt ble det gjort avtaler for 1,2 mill og det trengtes for det arrangementet det ble sagt ja til denne kvelden i august skulle to år senere bli målt i deltagere bli det hittil største EM noen sinne. Og siden det ble sett på som denne ene muligheten, ble det lagt en svært høg stander på alle forhold. Dette var en svært minnerik periode for dei som var med, alle ga alt dei hadde og alle ville at dette skulle bli «The best ever» Og ikke minst svært hjelpsomme naboer med stor takhøyde på alle kanter, fikk dette til å bli den store opplevelsen som det ble.

Over 100 vogntog med pullere og utstyr, 10 000 tilskuere, god bane god drift og fantastiske tilbakemeldinger. Utforutsatte ting ble løst lokalt med en gang og kreaviteten imponerte de tilreisende stort. Flere lokket med jobbtilbud. Ting som vanligvis kunne skape irritasjon og misnøye ble oversett med et skuldertrekk folk ville bare dette skulle gå bra, til og med skjenkekontrollen kom etter at øl teltet var stengt. Og det var kanskje like bra, for 2000 personer på en øl tribune med relativt høg promille er sjelden, men det gikk fint helt uten bråk.

Med slike resultater glemmer en ting som ikke var optimalt.

Ting som lyd og regn og pressedekning. Til å være ganske sikkert tidenes mengde konkurrerende samling av hestekrefter i landet, var det grunn til å håpe på at en klarte å skape enda mer entusiasme en det en klarte både lokalt og nasjonalt, Men et par viktige avtaler og poster forble uløste og trykket utover ble svekket. Men internasjonalt gikk det veldig bra. Arrangementet har vert på flere kjente kanaler som Eurosport og viasat sport. Samtidig ble det en uforglemmelig avslutning søndag kveld da samtlige i den store kontingenten fra Nederland stemte i og sang for arrangøren som takk for en flott helg.

EM ga svært positive ringvirkninger. Dobling av medlemsmassen, knallsuksess med stander traktor klasser, Mange nye pullere av høy klasse, der Odd Erling Klingsheim må trekkes frem med seier i enkelt stevner i Europa cupen og toppet det hele så langt med 2 plass i EM 2012 og invitasjon og 3 plass i prestisje kjøringen innadørs i Rotterdam mars 2013.

 

FULL GASS FREMOVER

Nasjonalt har også pilen begynt å peke oppover igjen, ny og bred satsing i Trøndelag med mål om godkjent belsatningsvogn klart til 2014, ny organisasjon på Østlandet i løpet av dette året.
I 2009 ble det satset på å fortsette suksessen og gjennomførte en runde i det gode selskap som Euro cup arrangør, men tapte nesten hele egenkapitalen på det. 2010 og 2011 regnet bort og resultatet ble heller dårlig. Mens i 2012 har solen vert på plass, og deltagere og medlemmer har reist seg. Og traktor pulling blir vist jevnlig på Europas sport kanaler igjen. Derfor står Jæren Traktor Pulling nå sterkere en noen gang.

Billett priser

  Lørdager Søndager
Voksne 150,- 250,-
Barn opp til 16år 100,- 150,-
Barn 0-6 år Gratis Gratis
Medlemmersrabatt 50,- 50,-

Bli medlem: Klikk her

Sponsor av Jæren Tractorpulling: